Business Case: Transport management en performance

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.23.1″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”72px|||||” link_option_url_new_window=”on” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.23.1″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”||0px|||” global_colors_info=”{}”]

Stel: Je hebt een rapportage, maar je weet dat de informatie niet klopt. Je maakt gebruik van standaard rapportages zoals deze worden aangeboden door de softwareleverancier en aanpassingen doen is erg lastig. Performance bereken je op basis van interne afspraken en de omzet is niet zo zwart-wit als het getal standaard weergeeft. Denk hierbij aan brandstoftoeslagen of wachturen.

Herkenbaar? Dan is het een goed idee om te kijken naar een maatwerk oplossing.

 

Business case

 

Probleemstelling en wensen:

Gebrek aan inzicht, incomplete rapportage en foute resultaten. Dat waren voor de klant de hoofdredenen om voor een maatwerkoplossing te gaan. Diverse visuals werden niet gebruikt en stonden slechts als vulling op de rapportpagina’s. Samen zijn we gaan kijken naar de wensen, beschikbare data, welke visuals wel gebruikt werden, welke juist niet en wat daar de reden voor was. Dit alles vormde het uitgangspunt voor het starten van nieuwe rapportages en een nieuwe BI omgeving binnen Power BI.

Probleemstelling door de klant:

”We missen vaak ad hoc informatie, of de beschikbare informatie is incompleet. Daarnaast is veel informatie lastig te vinden in de drukte van de dag. Vaak merken we pas na een tijdje dat een klant een stuk minder of helemaal geen zendingen meer heeft geboekt. We willen korter op de bal kunnen zitten en sneller kunnen schakelen. Dit geldt zowel op operationeel als op salesgebied.“

De wensen:

  • Vergelijking omzet in het huidige jaar en voorgaande jaar en gemiddelde omzet per zending;
  • Zonder zoeken inzicht krijgen in het aantal boekingen per klant zodat afwijkingen snel gesignaleerd kunnen worden en actie ondernomen kan worden;
  • Performance met mogelijkheid tot filteren op laden en lossen, gesplitst in totale performance, fix tijden en tijdvensters en beïnvloedbaar door fix tijden uit te breiden met een flexibele marge afhankelijk van de afspraken met de klant;
  • In beeld brengen hoeveel zendingen te vroeg en te laat zijn geladen of gelost, gesplitst in kaders van 30 minuten;
  • Performance van de diverse lanes vanaf een laadadres;
  • Vanuit het performance overzicht in kaart brengen welke zendingen nog niet zijn afgemeld als gereed in het systeem en welke zendingen te laat zijn zodat snelle controle snel mogelijk is;
  • Ontwikkeling van klanten t.o.v. een vorige periode (per 4 weken, kwartaal of jaar);
  • Overzicht van nieuwe klanten en ‘verloren’ klanten, inclusief het aantal boekingen en bijbehorende omzet.

Impact op het bedrijf:

  • Nadat Power BI is geïmplementeerd, worden klantgesprekken met meer vertrouwen aangegaan. De toegang tot betere en meer gedetailleerde informatie heeft de communicatie met klanten gestroomlijnd.
  • Het schakelen naar de operatie is nu gerichter en efficiënter. Dankzij specifieke inzichten kunnen medewerkers snel reageren op veranderingen, waardoor de algehele klanttevredenheid wordt verhoogd.
  • Het dagelijkse proces van afmelden en informatie bijwerken volgt nu een gestructureerd schema. Dit heeft geleid tot een consistente en actuele database, waardoor het bedrijf operationeel flexibeler is.

In de basis heeft Power BI niet alleen de operationele aspecten geoptimaliseerd, maar ook de klantgerichtheid en de dagelijkse bedrijfsprocessen verbeterd.

 

De Power BI-oplossing:

Waar de teams bij aanvang een bepaalde reservering hadden over de zin en onzin van Power BI, zie ik na een aantal maanden steeds vaker dat zij zelf met vragen komen en gericht inzichten zoeken.

Tussen management en de operatie ontstaan discussies die weer nieuwe vragen oproepen. Power BI is omarmd en stap voor stap wordt gekeken naar de verdere mogelijkheden om het werk te ondersteunen. Zo is inmiddels een financiële weekrapportage gereed, zijn we bezig met een performance rapportage waar klanten toegang toe kunnen krijgen en wordt nagedacht over kwaliteitsrapportages, rapportages voor de transportplanning en natuurlijk de carbon footprint rapportage.

 

Het rapport:

De beste manier om een goed gevoel te krijgen bij de mogelijkheden is door het te ervaren. Onderstaande link geeft toegang tot een geanonimiseerde versie van de rapportage.

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNzY2MzgxMmQtMTdhMC00NjE1LTk2M2ItOGUzNzc2ZDI3N2Q3IiwidCI6IjQxZTY3MmI2LWZkNjgtNDRkOS1iNzZlLTA1YTI2OTA4ZDBkZiIsImMiOjl9″ url_new_window=”on” button_text=”Ervaar het rapport zelf” _builder_version=”4.23.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_button][et_pb_code _builder_version=”4.23.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_code][et_pb_text _builder_version=”4.23.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Toekomstperspectief:

De management rapportage is het begin van data gedreven logistics. In de toekomst zullen zij steeds meer gaan sturen op data. Is er werk aan de kwaliteit van de data? Absoluut! Maar niet beginnen is geen optie. In plaats van denken in problemen denken zij in mogelijkheden. Dat maakt dat dit bedrijf voorop gaat lopen in de markt.

 

Willen jullie Power BI ook omarmen?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken. 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]